Müslüman toplumlarda cinsellik konusunda son yıllarda önemli çalışmalar yapıldı, ama bunları bir araya getiren bir derleme bugüne kadar yayınlanmamıştı.
Türkiye, Filistin, Pakistan, Fas, Nijerya gibi farklı ülkelerden araştırmacıların makalelerinin yer aldığı Müslüman Toplumlarda Kadın ve Cinsellik, bu alandaki boşluğu dolduruyor. Kitapta cinsellik toplumsal bağlamına oturtularak olanca karmaşıklığı içinde farklı cepheleriyle inceleniyor:
Cinselliğe ilişkin kültürel kurgular, cinsel politika, milliyetçilik ve köktendincilik gibi akımların cinselliğe yaklaşımları, modernleşmenin ve modern devletlerin oynadığı rol, tıp, hukuk, ataerkil düzen, baskı, şiddet, tecavüz, namus, bekâret, evlilik, haz…
Yazarlar, İslâm’ı tek bir öze indirgeyen kolaycı yaklaşımlardan titizlikle kaçınarak Müslüman toplumlarda çarpıcı bir çeşitlilik olduğunu gösteriyor, farklı toplumların ve tarihsel dönemlerin kendine özgü niteliklerini vurguluyorlar. Ayrıca gerek Müslüman toplumların kendi aralarında gerekse başka toplumlarla, özellikle Batı dünyasıyla yapılan karşılaştırmalar da analizlerin önemli bir parçasını oluşturuyor.
Böylece, cinselliğin yalnızca “kişisel ve özel” bir mesele olmadığını, toplumsal iktidar ilişkilerinin merkezî bir unsuru olduğunu gösteren bir tablo çıkıyor karşımıza. Kendi alanında bir ilk olan bu derleme, yalnızca konunun uzmanlarına değil, bütün okurlara seslenen kapsamlı ve ufuk açıcı bir eser.
Kitapta yer alan bölümler
Müslüman Toplumlarda Kadın ve Cinsellik Pınar İlkkaracan
İslam’da Aktif Kadın Cinselliği Anlayışı Fatıma Mernissi
Arap Kültürü ve Kadınların Bedenlerinin Yazılışı Leila Ahmed
Müslüman Dinsel Sağ ( Köktendinciler) ve Cinsellik Ayesha M. Imam
Bekaret ve Ataerki Fatıma Mernissi
Modern Türk Tıbbında Bekaret Testleri ve Suni Bekaret Dilek Cindoğlu
Türkiye’nin Doğu Bölgelerinde Kadın Cinselliği Bağlamında İncelenmesi/İran’da Geçici Evlilik ve Devlet: Kadın Cinselliği Üzerine İslami Bir Söylem Shahla Haeri
Kadının İnsan Hakkı Olarak Cinsel Haz: Türkiye’deki Bir Taban Eğitimi Programından Deneyimler Gülşah Seral, İpek İlkkaracan
Tecavüzün Kültürel Bir Tanımına Doğru: Filistin Toplumunda Tecavüz Mağdurlarıyla Çalışırken Karşılaşılan İkilemler Nadera Shalhoub-Kevorkian
Arap Toplumlarında Namus Cinayetleri ve Toplumsal Cinsiyetin İnşası Lama Abu-odeh
Kadın Genital Mütilasyonu Nedir? Nahid Toubia
Yazar Hakkında
1961, İzmir doğumlu olan İlkkaracan, Kadının İnsan Hakları Projesi’nin kurucusu ve New Ways, The International Alliance for Social Innovation; Winpeace, Women’s Initiative for Peace between Turkey and Greece gibi kurumların kurucu üyelerinden.
Lisans ve yüksek lisansını Boğaziçi Üniversitesi İşletme (1983) ve Psikolojik Danışmanlık (1988) bölümlerinde tamamlayan İlkkaracan, Almanya Berlin Freie Üniversitesinde psikoloji alanında doktorasını yapmakta. Kadının insan hakları, kadın ve cinsellik, kadına karşı şiddet ve aile içi cinsel taciz, Ortadoğu’da kadın, kadın ve İslam, Doğu ve Güneydoğu Anadolu’da kadı, göçmen kadınlar, kadın ve ırkçılık, kadınlar için insan hakları eğitimi, Türkiye’de ve dünyada kadın hareketleri. 1995 yılında Asuman Şanver ile birlikte “Artık Dur Demenin Zamanı Geldi!” adlı bir belgeselin yönetmenliğini yaptı.
Kadın ve Demokrasi Derneği (KADEM) yönetim Kurulu üyesi Sümeyye Erdoğan’ın feminist aktivist ve akademisyen Pınar İlkkaracan hakkında bir makalesi nedeniyle yaptığı suç duyurusu reddedildi.
Kadın örgütleri ortak bir açıklamayla, kararın “dünya ve Türkiye kadın hareketinin hayatın her alanındaki eşitlik mücadelesi yolundaki önemli yargı kararlarından biri olduğunu ve bu mücadeleye Türkiye kadın hareketinin bir katkısı olduğunu” söyledi.
İlkkaracan ifadesinde, Yönetim Kurulu üyesi olduğu gerekçesiyle Sümeyye Erdoğan’ın KADEM Derneği’ne yöneltilen bir eleştiriyi üzerine alınmasının “hukuksuzluğuna” işaret etmişti.
Soruşturmayı yürüten Cumhuriyet Savcısı Ali Fuat Taşkın, şikayeti reddetmişti. Bunun üzerine Sümeyye Erdoğan RED kararına itiraz etti. İtirazı inceleyen İzmir 2. Sulh Ceza Hakimliği, itirazı kesin olarak reddetti.